De Russische wijnbereiding heeft geprofiteerd van het vertrek van veel buitenlandse spelers – tegenwoordig is het moeilijk om een ​​wijnkaart te vinden in Moskou zonder enige positie van Russische wijn. De marktsituatie had een positieve invloed op Abrau-Durso. Over de financiële resultaten van de groep voor het afgelopen jaar, nieuwe producten en trends in de binnenlandse wijnbereiding – in het materiaal van het “Bedrijf”.

Eind 2022 liet de groep recordprestaties zien. De omzet van Abrau-Durso voor de periode steeg met 22,35% op jaarbasis, meer dan 12 miljard roebel. Ter vergelijking: dezelfde indicator voor 2021 kwam uit op 9,87 miljard. De nettowinst van de groep over 12 maanden groeide met een kwart en bereikte 1,69 miljard roebel tegen 1,35 miljard een jaar eerder. In januari-december werden 54,17 miljoen flessen verkocht (+18,06% op jaarbasis), waarvan 52,86 miljoen flessen alcoholische en niet-alcoholische producten in eigen beheer werden geproduceerd.

“De plank met Russische wijn breidt zich uit. Het is zeer merkbaar dat de trend voor Russische wijn eindelijk is overgeslagen naar de voorheen nogal bevooroordeelde Horeca-markt, ”zei Pavel Titov, president van Abrau-Durso, in een gesprek met het bedrijf .

Wat productietrends betreft, vervolgde hij, zijn er de laatste tijd veel interessante projecten met nieuwe wijnen, filosofieën en benaderingen in Rusland verschenen. Ze zijn vooral vertegenwoordigd in het segment van de kleine en middelgrote industrie. Grote conglomeraten verbeteren ook in kwaliteit.

Toch zijn er ondanks het positieve van vorig jaar en de mooie vooruitzichten barrières, geeft Titov toe. Een van de belangrijkste problemen houdt verband met importvervanging. Volgens de president van Abrau-Durso kunnen Russische wijnmakers nu slechts 45-50% van de markt vullen.

“We zijn nog niet in staat om alle geïmporteerde producten volledig te vervangen: qua kwaliteit is het niet meer moeilijk, maar qua kwantiteit ook niet. We hebben nog niet zoveel druiven”, legt Titov uit.

Naast het gebrek aan druiven in Rusland is er ook een tekort aan zaailingen. Tegen de achtergrond van logistieke problemen is de betaling en invoer van goederen in het land een uiterst complex proces. Rusland produceert ongeveer 8 miljoen zaailingen per jaar, terwijl er 40-45 miljoen nodig zijn om de hele markt te vullen. Volgens de voorspellingen van Titov zal het minstens 10 jaar duren om de situatie in Rusland te corrigeren.

Zelf wil Abrau-Durso in 2023 een eigen kwekerij lanceren met een capaciteit van 2,5 miljoen vaccinaties per jaar. Daar zullen Chardonnay, Cabernet Sauvignon en Riesling zaailingen worden gekweekt.

De Groep is ook van plan om door te gaan met uitbreiden naar de markten van bevriende landen – Kazachstan, Kirgizië, Wit-Rusland en andere. “We hebben actief de focus verlegd van markten die ons hebben verlaten naar markten waar we nog steeds de mogelijkheid hebben om de verkoop te verhogen. We hebben verliezen, maar we hebben ze kunnen verkleinen dankzij de markten die voor ons beschikbaar waren ”, zei Oleg Petko, algemeen directeur van het handelshuis Abrau-Dyurso, op een persconferentie na de resultaten van 2022 .

Op de persconferentie kondigde het bedrijf ook de lancering van zijn eigen wodka aan. Het wordt uitgebracht onder het merk 7 cereals. Eerder verscheen in de portefeuille van sterke alcohol “Abrau-Durso” gin “7 kruiden”, een recordvraag waarnaar werd geregistreerd in de eerste zes maanden van de verkoop. Later dit jaar zal Abrau-Durso een ander product laten zien: Caribische rum.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here